Monday, September 17, 2012

للعبرة والموعظة : قصة شاب كان بيعاكس زوجة شيخ المسجد .. شوفو حصله ايه

قصة شاب يغازل زوجة إمام المسجد.. كان في شاب اسمه احمد وعنده صاحب اسمه وائل .. وكانوا لا يخافون الله فيما يفعلون .. وفي مره من المرات قال وائل لحمد أنا تعرفت على زوجة امام المسجد .. وهى عاوزانى أجيلها البيت .. وانا أخاف يطب علينا جوزها !! اية رايك لو بعد الصلاة تجلس تتكلم مع الامام .. وتلهيه شويه لحد ما يريد ان يرجع بيته تكلمني ؟
احمد قال ماشى .. وفعلا بعد الصلاة راح احمد وسلم عاى لامام .. وجلس يحاول يتكلم معاه .. لحد ما خلص كلام يدق على وائل ويقله ان الشيخ راح يرجع بيته .. وطبعا على طول وائل يرجع لحمد .. ويحكيه اللي حصل وفضل الحال هكذا لفترة طويلة .. وصار في صداقة بين احمد وبين امام المسجد .. من كثر ما يجلس معاه لدرجة ان ضميره بدأ يأنبه .. وفي يوم احمد أخذ قرار وقال لازم أقول للشيخ المسكين !! حرام لازم يعرف زوجته بتعمل اية فيه .. وراح للامام وقاله : ياشيخ بصراحة أنا ما كنت أجلس معاك لله في لله .. ولكن كنت أجلس علشان أغطي على صاحبي .. لأن زوجتك تخونك معاه .. تعرفون اية كان رد الشيخ قال :
بس أنا مش متزوج !!!! هنا الصدمة !!! عرفتوا وائل كان يروح لزوجة مين ؟ كان يروح لزوجة احمد وفي حديث مرفوع رواه عبد الله ابن مسعود رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم: "من أعان ظالما على ظلمه سلطه الله عليه"